БРИТАНИЯ И БРИТАНЦЫ
THE RENAISSANCE IN ENGLAND
The «dark Middle Ages were followed by a known time in art and literature as the Renaissance. The word «renaissance» means «rebirth» in French and was used to denote a phase in the cultural development of Europe between the 14th and 17th centuries. Firstly, Renaissance appeared in Italy.
As to England, the wave of progress reached the shores of England only in the 16th century. The ideas of the Renaissance came to England together with the ideas of the Reformation (the establishment of the national Church) and were called the «New Learning». Every year numbers of new books were brought out and these books were sold openly but only few people could read and enjoy them.
The universities were lacking in teachers to spread the ideas of modern thought. So, many English scholars began to go to Italy, where they learned to understand the ancient classics, and when they came home they adapted their classical learning to the needs of the country. Grammar schools (primary schools) increased in number. The new point of view passed from the schools to the home and to the market place.
Many of the learned men in Italy came from the great city of Constantinople. It was besieged and taken by Turks in 1453. All the great libraries and schools in Constantinople had been broken up and destroyed. The Latin and Greek scholars were driven out of the city. They took some books they were able to carry away with them. Being learned men, many of them found a welcome in the cities and towns in which they stopped. They began to teach the people how to read the Latin and Greek books which they had brought with them and also taught them to read the Latin and Greek books which were kept in many towns of Europe, but which few people at that time were able to read.
Foreign scholars and artists began to teach in England during the reign of Henry VIII. In the beginning it was the imitation period. Painting was represented by German artist Holbein; music by Italians and French men. The case was different with literature. English poets and dramatists popularized much of the new learning. The freedom of thought of English humanists revealed itself in antifeudal ideas, showing the life of their own people as it really was.
QUESTIONS
1. What does the word «renaissance» mean?
2. Where did the Renaissance appear?
3. When did the Renaissance appear in England?
4. How was the establishment of the national Church in England called?
5. Why did many English scholars go to Italy at that time?
6. Why were Latin and Greek scholars driven out of Constantinople in 1453?
7. When did foreign scholars and artists begin to teach in England?
VOCABULARY
Middle Ages - средневековье
to follow - следовать за
the Renaissance - Ренессанс, эпоха Возрождения
rebirth - возрождение
to denote - отмечать (знаком, меткой, символом), обозначать; различать, отличать
development - развитие
to appear - показываться; появляться
to reach - достигать
shore - берег (моря, озера, океана, но не реки); побережье
the Reformation - ист. Реформация (широкий общественно-политическое и религиозное движение в Западной и Центральной Европе XVI в., что имел в своей основе антифеодальный характер и приобрело форму борьбы против католической церкви)
establishment - учреждение
to bring (past brought, p.p. brought) out - выдавать
to lack - не хватать, недоставать; испытывать недостаток
to spread (past spread, p.p. spread) - разносить (ся), распространять(ся)
to adapt - приспосабливать, адаптировать
to besiege - осаждать
to break (past broke, p.p. broken) up - здесь: уничтожить
to drive (drove past, p.p. driven) out - выгнать
РЕНЕССАНС В АНГЛИИ
На смену «темному» средневековью пришло время, известный в искусстве и литературе как Ренессанс. Слово «ренессанс» по-французски означает «возрождение», оно использовалось для обозначения периода в культурном развитии Европы между XIV и XVII веками.
Впервые Ренессанс появился в Италии. Что же до Англии, то волна прогресса достигла ее берегов только в XVI столетии. Идеи Ренессанса появились в Англии вместе с идеями реформации (основы национальной церкви) и назывались «новым учением». Ежегодно издавалась большое количество новых книг, эти книги продавались открыто, но лишь некоторые люди могли читать их и наслаждаться ими.
Университетам не хватало преподавателей, которые могли бы распространять новые идеи. Таким образом, много английских ученых ехали в Италию, где они учились понимать древних классиков, и когда они приезжали домой, то приспосабливали классическое обучение к потребностям страны того времени. Увеличилось количество начальных школ. Новые взгляды из школ проникли в обычные дома и на рынки.
Много ученых мужей Италии приехали из большого города Константинополь. Город был в осадке и взят турками в 1453 г. Все крупные библиотеки и школы в Константинополе были уничтожены и разрушены. Латинские и греческие ученые были изгнаны из города, они взяли с собой только те книги, которые смогли нести. Будучи образованными людьми, многие из них был приглашен в большие и малые города, в которых они и остались. Они начали учить людей чтению латинских и греческих книг, которые принесли с собой, а также учили их читать латинские и греческие книги, которые уже были во многих городах Европы, но только некоторые люди тогда были способны прочитать их.
Иностранные ученые и художники начали преподавать в Англии во время господства Генри VIII. Сначала это был период имитации. Живопись был представлен немецким художником Холбейном; музыка - итальянцами и французами. С литературой ситуация сложилась иначе. Английские поэты и драматурги популяризировали большую часть нового учения. Свобода мысли английских гуманистов была выражена в антифеодальных идеях, они показывали жизнь своих соотечественников таким, какое оно было в действительности.