AMERICAN FOOD
Americans have a wider assortment of foods to choose from than consumers in any other country. Meats, fish, fruit, vegetables, nuts, cereals from various parts of the nation are available throughout the country during any season of the year. Frequently, the problem for the consumer is not the lack of variety of brands of food, but rather too wide assortment from which one must choose. In addition, the consumer can choose from foods that are fresh, frozen, canned and cooked or uncooked. Currently, virtually all food stores have available a wide array of frozen foods especially prepared to be heated or cooked in a microwave oven.
The microwave oven has revolutionized the home preparation of meals. It along with the supermarket, where virtually any kind of
foods are available, make the preparation of food the most time-efficient in the world. A family can make only one trip a week to the supermarket to purchase its needs food for an entire week. Americans have access to computer-based shopping enabling them to make their buying decisions at home and picking up their purchases at the store or having them delivered to their homes.
Since the 1950s fast-food and take-away restaurants have had a phenomenal proliferation, first in the US, and more recently throughout the world. The first fast-food chains like McDonalds, Burger King, Arby's and wendy's which offer sandwiches, hamburgers, French-fried potatoes, hot dogs, pizzas, pancakes, chili and fried chicken, have been joined by other chains some of which offer Mexican, Chinese and other ethnic foods. The cost of the food restaurants in such is frequently cheaper than if one were similar to prepare food in one's kitchen. Consequently, an entire family may frequently go to eat at fast food places for convenience and economy.
A more recent development in the American food industry has been the demand for здоровую домов и нижнего foods. The food industry has made available a wide variety of low-fat dairy and meat products. Even low fat cheeses and ice creams are being produced. Vegetable, fruit and cereal consumption are increasing. A second demand is for foods grown and produced free of fertilizers, pesticides' and herbicides. This has led to the development of an "organic food industry. Of course, the cost of organic foods is substantially higher. The market for organic food has nevertheless been expanding.
VOCABULARY
consumer [kən'sju:mə] - потребитель
cereal ['sɪərɪəl] - амер. блюдо из круп, злаков (напр., овсяная каша, хлопья)
virtually ['və:tjuəlɪ] - фактически, по сути, на самом деле
array [ə'reɪ] - множество, уйма, множество, совокупность
proliferation [prəu,lɪfə'reɪʃ(ə)n] - распространение, распространение; количественное
рост convenience [ken'vɪ:njəns] - удобство
dairy ['dɛərɪ] products - молочные продукты
to expand [ɪks'pænd] - расширять(ся); увеличивать(ся) в объеме, в размерах
QUESTIONS
1. What problem do American consumers face when buying food?
2. How often does a family visit a supermarket to purchase its food for a week?
3. What will enable Americans to make their buying decisions right at home?
4. What is the secret of success of fast-food and take-away restaurants?
5. What is a more recent development in the American food industry?
Американская еда
Американцы имеют более широкий выбор еды, чем потребители в любой другой стране. Мясо, рыба, фрукты, овощи, орехи, злаки из разных частей страны доступны повсюду в течение любого времени года. Часто проблемой для потребителя не от-
сущность различных видов продуктов, а скорее тот слишком большой ассортимент, из которого нужно что-то выбрать. Кроме того, у потребителя есть выбор свежие, замороженные, консервированные и вареные или сырые продукты. В наше время фактически во всех продуктовых магазинах естьширокий выбор замороженных продуктов, готовых специально до нагрева или приготовления в микроволновой печи.
Микроволновая печь сделала революцию в домашнем приготовлении пищи. Она, вместе с супермаркетом, где фактически является доступным любой вид продуктов, делает приготовление пищи самым эффективным в мире по затратам времени. Семья может только один раз в неделю зайти в супермаркет, чтобы удовлетворить свои потребности в продуктах на целую неделю. Американцы имеют доступ к покупкам с помощью компьютера, что дает им возможность еще дома решить, что покупать, и потом забрать свои покупки в магазине или заказать доставку продуктов на дом.
С 1950-х годов сеть ресторанов быстрого обслуживания или доставки готовой еды домой распространялась чрезвычайно быстро, сначала в США, а затем во всем мире. К первой сети ресторанов быстрого обслуживания, таких как «МакДональдс», «Королевский бургер», «Арбіз и Вендіз», которые предлагают сэндвичи, гамбургеры, картофель-фри, бутерброды с горячей сосиской, пиццу, блины и жареных цыплят под соусом чили, присоединились другие рестораны, в некоторых из них предлагают мексиканскую, китайскую и другую экзотическую пищу. Часто в таких ресторанах еда дешевле по сравнению с тем, если готовить подобную пищу на своей кухне. Поэтому вся семья может пойти в ресторан быстрого обслуживания, поскольку это удобно и выгодно.
В последнее время развитие американской пищевой промышленности направлен на удовлетворение потребностей в здоровой пище. Пищевая промышленность обеспечила сейчас широкий выбор молочной продукции и мяса с низким содержанием жиров. Выпускают даже сыры и мороженое с низким содержанием жиров. Растет потребление овощей, фруктов и злаков. Еще одним требованием времени стали продукты, выращенные и произведенные без удобрений, пестицидов и гербицидов. Это привело к развитию промышленности «экологически чистой пищи». Конечно, стоимость экологически чистой пищи существенно выше. Однако рынок экологически чистой еды расширяется.