John Constable, one of the greatest landscape
painters, was born in Sufford, on June 11, 1776.
He was the son of a wealthy miller.
He began to take interest in landscape painting
while he was at grammar school.
His father did not favour art as a pro-fession.
As a boy Constable worked almost secretly, painting
in the cottage of an amateur painter.
His keen artistic interest was such that his father
allowed him to go to London in 1795, where he began to study painting.
In 1799 Constable entered the Royal Academy School
in London.
He was the first landscape painter who considered
that every painter should make his sketches direct from nature, that is,
working in the open air.
Constable's art developed slowly.
He tried to earn his living by portraits.
His heart was never in this and he achieved no
popularity.
Constable was a realist.
He put into his landscape cattle, horses, the people
working there.
He put the smiling meadows, the sparkle of the sun
on rain, or the stormy and uncertain clouds.
The most notable works of Constable are “Flatford
Mill”, “The White Horse”, “The Hay Wain”, “Waterloo Bridge”, “From Whitehall
stairs” and others.
In England Constable never received the recognition
that he felt he was due.
The French were the first to acclaim Constable
publicly.
His influence upon foreign painting schools has been
powerful.
Constable may truly be considered the father of
modern landscape painting.
|
Джон Констебль, один из самых известных пейзажистов,
родился в Саффорді 11 июня 1776 года.
Он был сыном зажиточного мельника.
Он начал интересоваться живописью еще в начальной школе.
Его отец не одобрил искусство как профессию.
Мальчиком Констебль работал втайне, рисуя в доме
художника-любителя.
Его интерес к искусству убедил отца отправить
его в 1795 году в Лондон, где он начал изучать живопись.
В 1799 году Констебль поступил в школу при Королевской
Академии в Лондоне.
Он был первым из пейзажистов, кто считал, что необходимо
делать зарисовки с натуры, то есть работать на открытом воздухе.
Мастерство Констебля развивалась постепенно.
Он начал зарабатывать на жизнь, рисуя портреты.
Его сердце никогда не лежало к этому, и поэтому он не
завоевал популярность.
Констебль был реалистом.
На своих полотнах он изображал крупный рогатый скот,
лошадей и людей, работающих там.
Он рисовал блестящие от росы луга, искры солнца в
каплям дождя и суровые грозовые тучи.
Самые известные работы Констебля - «Мельница в Флатфорда»,
«Белый конь», «Воз сена», «Мост Ватерлоо», «Со ступеней Уайтхолла» и др.
В Англии Констебль не получил признания, которого он
ожидал по праву.
Французы первыми публично признали Констебля.
Его влияние на зарубежные школы живописи был огромным.
Констебля можно по праву признать основателем пейзажного
жанра.
|