Thomas Gainsborough was a master of English school
of painting.
He was a portraitist and a landscape painter.
He was born in Sudbury in 1727 and was the son of a
merchant.
His father sent him to London to study arts.
He spent 8 years working and studying in London.
There he got acquainted with the Flemish traditional
school of painting.
In his portraits green and blue colours predominate.
He was the first British painter who painted British
native countryside.
He painted a wagon of hay, a poor cottage, poor
peasants.
His works of landscape contain poetry and much
music.
His best works are “Blue Boy”, “The Portrait of the
Duchess of Beaufort”, “Sara Siddons” and others.
The particular discovery of was the Gainsborough
creation of a form of art in which the characters and the background form a
single unity.
The landscape is not kept in the back-ground, but in
most cases man and nature are fused in a single whole through the atmospheric
harmony of mood.
Gainsborough emphasized that the natural background
for his characters should be nature itself.
His works, painted in clear and trans-parent tones,
had a considerable influence on the artists of the English school.
He was in advance of his time.
His art became a forerunner of the Ro-mantic
Movement.
|
Томас Гейнсборо был мастером английской школы
живописи.
Он рисовал портреты и пейзажи.
Он родился в Садбери в 1727 году и был сыном купца.
Его отец отправил его в Лондон научиться живописи.
Он провел 8 лет в Лондоне, работая и получая
образование.
Там он познакомился с традиционной фламандской школой
живописи.
В его портретах преобладают зеленый и голубой
цвета.
Он был первым английским художником, изобразил
природу и сельскую местность Великобритании.
Он изобразил стог сена, бедный дом, крестьян-бедняков.
Его пейзажи полны поэзии и музыки.
Его лучшие работы - «Голубой мальчик», «Портрет
герцогини Бофер», «Сара Сиддонс» и другие.
Важным открытием Гейнсборо стало создание им такой
формы живописи, где действующие лица и пейзаж составляют единое целое.
Пейзаж не является всего лишь фоном, а в большинстве случаев
человек и природа сливаются в одно целое в атмосфере гармонии настроений.
Гейнсборо подчеркивал, что естественным фоном для действующих
лиц должна быть сама природа.
Его работы, выполненные в четких и прозрачных тонах, имели
значительное влияние на художников английской школы живописи.
Он опережал свое время.
Его искусство стало предвестником романтического движения.
|