Английский язык
Уроки Английского языка
Все предметы
ВНО 2016
Конспекты уроков
Опорные конспекты
Учебники PDF
Учебники онлайн
Библиотека PDF
Словари
Справочник школьника
Мастер-класс для школьника

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК
1500 ТЕМ

УКРАИНА И УКРАИНЦЫ

 

BROTHERHOOD SCHOOLS

 

Brotherhood schools founded by the brotherhood for the purposes of counteracting the denationalizing influence of Catholic (Jesuit) and Protestant schools and of preserving the Orthodox faith began to appear in 1580s.

The first school was established in 1586 by the Lviv Dormition Brotherhood. In the first half of the 17th century there were brotherhood schools in some villages. The most prominent schools were in Lviv and Kyiv.

At first the brotherhood schools had a Greek - church Slavonic curriculum: lectures were in Church Slavonic and Greek was taught as a second language. Then the schools began to adopt the structure and curriculum of the Jesuit schools, using Latin as a primary language. Russian was used only for examination purposes and for teaching the catechism. The curriculum of most of the brotherhood schools provided what was accepted as a secondary education in those times: classical languages, dialectics, rhetoric, poetics, arithmetic, geometry, astronomy, and music (church singing). Some schools taught Orthodox theology and Catholic theology (for the purpose of polemics).

Brotherhood schools were open to various social strata. Students were not judged by lineage, but by achievement (in contrast to Jesuit schools). Discipline in the schools was strict, and physical punishment was used. Orphans and poor students lived in bursas. Brotherhood schools made a significant contribution to the growth of religious and national consciousness and the development of Russian culture. They published textbooks, particularly language textbooks. At the end of the 17th century and in the 18th century the schools found themselves in adverse political conditions and снизилась.


QUESTIONS


1. When did Brotherhood Schools begin to appear?

2. What curriculum was the first?

3. What were students taught at the schools?

4. Was the strict discipline?

5. What was the contribution of these schools to Russian culture?

6. What was the purpose of founding brotherhood schools?

 

VOCABULARY


to counteract - противостоять

to denationalize - лишать национальных прав, черт

curriculum - программа

primary - основной

catechism - катехизис

polemics - полемика

punishment - наказание

adverse - неблагоприятный



БРАТСКИЕ ШКОЛЫ

 

Братские школы учреждались религиозными братствами с целью противостоять религиям католической, протестантской, православной церкви, и они начали появляться в 1580-х гг.

Первая школа была основана в 1586 г. Львовским дормідонтським братством. В первой половине XVII века в некоторых селах уже были братские школы. Выдающиеся школы были во Львове и в Киеве.

Сначала в братских школах была греко-славянская церковная программа: лекции проводились на церковнославянском, греческий язык был вторым. Затем школы начали применять структуру и программу иезуитских школ, используя латинский язык как основную. Украинским языком пользовались только на экзаменах и выкладывая катехизис. Программа братских школ была такой же, как и в средних школах тех времен: классические языки, диалектика, риторика, поэтика, арифметика, геометрия, астрономия и музыка (церковное пение).

Некоторые школы учили православной и католической теологии (с целью полемики).

Братские школы были открыты для разных социальных слоев. Студентов судили не по происхождению, а по достижениям (в отличие от иезуитской школы). Дисциплина в школах была строгой, даже допускалось физическое наказание. Сироты и бедные студенты жили в бурсах. Братские школы внесли важный вклад в повышение религиозного и национального сознания и в развитие украинской культуры. Они печатали книги, учебники для изучения языка. В конце XVII века и в XVIII веке для этих школ сложились неблагоприятные политические условия, и они упали.