CYCLING
We often hear a saying «don'T invent a bicycle» about something simple and known for a long time.
Really, the bicycle is old enough - more than a hundred years of age. Its first prototype appeared in 1791 in France. In 1800 a Russian peasant Artamonov made an iron bicycle and travelled on it from Nizhni Tagil to Moscow.
First bicycles looked odd: a large (about 1.5 m high) front wheel with a cranked axle. The back wheel was usually smaller. Bicycles were made of iron and riding them was not comfortable because of shaking. They were even called «boneshakers».
In 1868 rubber tyres were invented, first solid, then pneumatic. New types of bicycles appeared every year but only in 1885 people saw a model which looked like modern cycles. It had almost two equal wheels and a chain drive to the rear wheel. The frame of the cycle was diamond-shaped. This shape survived and became basic. The new machine looked more elegant than the old « spiders » which were soon abandoned. As time went by new bicycles were invented - for two, three and even fifteen riders!
The first bicycle race was held in 1868 in Paris. But the sport became popular only several decades later because bicycles were expensive and only rich people could afford them. By the end of the 19th century many factories produced thousands of bicycles which became cheap, so many people could practise cycling and take part in various competitions.
Cycling competitions are generally divided into road and track events. Both kinds are in the Olympic programme. Olympic road events include individual and team races.
Individual races' distances are different Usually up to 200 kilometres. The winner is the first cyclist who passes over the finish line with his front wheel.
In the road team event the teams start the contest with 2-4 interval minutes, and that team wins whose members get the best sum ot timings.
Track events take place on special cycling tracks which look like elongated stadiums with a sloping runway made of concrete, wood or plastics.
Track events are very spectacular. The Olympic programme includes 1 km sprint races, 1 km heat or time trial, individual pursuit and team pursuit over 4 km.
Modern sport bicycles are very light but firm machines made of special metals.
Cyclists wear jersey shirts with pockets on the back, knee tight-long woolen shorts, perforated shoes, a cap or a leather crash helmet and mitts on their hands.
QUESTIONS
1. How old is a bicycle?
2. Who invented the first all-metal bicycle?
3. How did the first bicycles look like?
4. When were pneumatic tyres invented?
5. Where and when were the first bicycle races held?
6. When did cycling become a mass sport?
7. What events are included in cycling competitions?
8. Can you describe a track cycling?
VOCABULARY
tyre - шина
rubber - резина
concrete - цемент
pursuit - преследование
perforated - перфорированный
crash helmet - шлем безопасности
ВЕЛОСПОРТ
Мы часто слышим поговорку: «Не следует изобретать велосипед», когда говорят про что-то простое и давно известное.
Действительно, велосипеда - более ста лет. Его первый прототип появился в 1791 г. в Франции. В 1800 г. русский крестьянин Артамонов сделал металлический велосипед и путешествовал на нем из Нижнего Тагила в Москву.
Первые велосипеды имели странный вид: большое (около 1,5 м высотой) переднее колесо чуть изогнутую ось. Заднее колесо было, как правило, меньше. Велосипеды делали из железа, и ездить на них было неудобно через хитавицю. их даже называли «тряска костей».
В 1868 г. были изобретены резиновые шины - сначала твердые, потом пневматические. Каждый год появлялись новые виды велосипедов, но только в 1885 г. люди увидели модель, похожую на современные велосипеды. Она имела два колеса одинакового размера и цепной привод к заднему колесу. Рама имела форму бриллианта. Эта форма стала основной. Новая машина была гораздо элегантнее, чем старые «пауки», которые скоро были заброшены. Время шло, и были изобретены новые велосипеды - для двух, трех и даже 15 наездников!
Первые соревнования на велосипедах были проведены в Париже в 1868 г. Но этот спорт стал популярен только через несколько десятков лет, поскольку велосипеды были дорогими; только богатые люди могли позволить себе купить велосипед. В конце XIX века заводы производили тысячи велосипедов, которые стали дешевыми. Так что большинство людей могла кататься на них и участвовать в различных соревнованиях.
Соревнования по велоспорту, как правило, разделяют на дорожные и трековые. Оба вида включены в олимпийскую программу. Олимпийские дорожные соревнования включают индивидуальные и командные гонки.
Индивидуальные гоночные дистанции обычно доходят до 200 км. Победителем считается первый велосипедист, который пересечет финишную линию передним колесом.
В командных соревнованиях команды стартуют с 2-4-минутным интервалом, и побеждает та команда, члены которой получают лучшую сумму времени.
Трековые соревнования проходят на специальных велотреках, которые похожи на продолговатые стадионы с наклонным полотном, сделанным из бетона, дерева или пластика. Олимпийская программа включает однокілометровий спринт, однокілометровий гит (соревнования на время), индивидуальное преследование и командные гонки на 4 км.
Современные спортивные велосипеды - очень легкие, но прочные машины, сделанные из специальных металлов.
Велосипедисты одевают трикотажные футболки с карманами на спине, узкие шерстяные шорты до колен, туфли с отверстиями, кепки или кожаные шлемы безопасности и перчатки на руки.