Thomas Betterton, the leading actor of the second
half of the 17th century, appeared first on the London stage in 1660.
An original and inventive actor, he was greatly
admired in his own days by many of his contemporaries.
He was Macbeth, Henry VIII, Mercutio, King Lear, Othello
and Brutus.
Betterton's admirers endowed him with the great
virtues: passionate feeling, variety in characterization and judicious use of
the voice instead of exhibitions of lung power for easy applause.
Dignity in his work and personal life made Betterton
the model for actors.
Many observers were impressed by acting Betterton's
in specific scenes.
Richard Steele, in “The Tatler” described a few
important moments in “Othello”, while “The Laureat”, in 1740, quoted the
memories of an old playgoer who remembered Betterton's Hamlet upon meeting
the Ghost.
One of Betterton's admirers wrote about Mr.
Betterton's performing this part of Hamlet: he has observed the actor's
countenance in the Scene of the fourth act when his father's Ghost appears.
Through the violent and sudden emotions of amazement
and horror it turns instantly on the sight of his father's spirit, as pale as
his neckcloth.
You can imagine well enough what loud applause
accompanied this exit!
|
Томас Беттертона, выдающийся актер второй половины 17 века,
впервые появился на лондонской сцене в 1660 году.
Оригинальный и изобретательный актер, он захватывал в те
дни своих современников.
Он был в роли Макбета, Генриха VIII, Меркуцио, Короля
Лира, Отелло и Б рута.
Поклонники Беттертона наделяли его огромными
достойностями: пылкость в чувствах, разнообразие в характеристике и
рассудительность в использовании голоса вместо показа силы легких.
Чувство собственного достоинства, а также его личную жизнь
сделали Беттертона образцом для актеров.
Много поклонников было под впечатлением от игры
Беттертона в отдельных сценах.
Ричард Стол в «Татлер» описал несколько важных
моментов у «Отелло», в то время как «Лоурит» в 1740 г. ссылался на воспоминания
старых поклонников театра, что помнили Беттертона в роли Гамлета, особенно
в сцене встречи с Призраком.
Один из поклонников Беттертона писал о том, как
Беттертона исполнял роль Гамлета: он наблюдал за выражением лица актера в
сцене четвертого акта, когда появляется Призрак отца.
Сквозь пылкие и внезапные эмоции удивления и ужаса после
увиденного Духа отца страх постепенно овладевает им, актер становится бледным, как
полотно.
Вы хорошо можете себе представить шквал аплодисментов, что
сопровождают этот выход!
|